Metanol w natarciu

Szwedzka firma żeglugowa OljOla, wspólnie ze Stena Oil i Stena Teknik, przygotowuje się do wprowadzenia do eksploatacji nowego tankowca do przewozu ropy i chemikaliów, który ma stać się jednym z pierwszych statków do bunkrowania metanolu. Jednostka będzie mieć 2 tys. t nośności i zbiorniki o pojemność 2,1 tys. m³. Statek powstaje w tureckiej stoczni GENKA Shipbuilding w Tuzli. W ramach zawartego porozumienia OljOla Shipping, jako właściciel statku, będzie odpowiedzialny za pełne zarządzanie techniczne, Stena Oil będzie operatorem komercyjnym, a Stena Teknik – bezpośrednim operatorem jednostki.

Działania szwedzkich partnerów wpisują się w trend budowy infrastruktury umożliwiającej zaopatrywanie statków w metanol. I tak np. Maersk chce wprowadzić do eksploatacji, do połowy 2023 r., pierwszy kontenerowiec napędzany metanolem, który powstaje w Korei Południowej, a DNV poinformowało, że w październiku br. po raz pierwszy zamówienia na statki napędzane metanolem przewyższyły liczbę zamówień na statki napędzane LNG. Według danych towarzystwa funkcjonuje obecnie 20 statków, które mogą operować na metanolu, a do 2028 r. zostaną dostarczone kolejne 64.