Drogi do polskich portów

Fot.: gov.pl

Tuż przed świętami Bożego Narodzenia, 21 grudnia ub.r., otwarto Trasę Kaszubską wraz z węzłem Gdynia Wielki Kack, co znacząco usprawniło ruch w całej aglomeracji trójmiejskiej, wyjazd w kierunku Słupska i Szczecina, ale też dostęp drogowy do portów, szczególnie do Gdyni. Dlaczego opóźnienie w realizacji tego projektu sięgnęło ponad pół roku?

– Przygotowanie drogi do budowy na papierze, w fazie projektowania, wygląda dużo bardziej optymistycznie niż faktyczne roboty w terenie. Nie wszystko można od razu przewidzieć. Realizacja inwestycji jest zależna od wielu czynników, takich jak możliwości wykonawcy czy sprawna logistyka. Budowę 44 km Trasy Kaszubskiej podzieliliśmy na trzy odcinki realizacyjne. Jeden z nich, liczący ponad 20 km, przypadł wykonawcy, który najwyraźniej podszedł do tego przedsięwzięcia zbyt optymistycznie i nie do końca przewidział pewne rzeczy – wyjaśnia Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Pod koniec 2022 r. ruszyła za to budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Trasa została podzielona na dwa odcinki. Według założeń pierwszy ma zostać oddany do 2024 r., a drugi do 2025 r. Kilka lat temu pojawił się pomysł, aby po oddaniu do eksploatacji OMT skupić się na poszerzeniu istniejącej obwodnicy Trójmiasta o trzeci pas, ponieważ trasa ta w obecnym kształcie bardzo często staje się niewydolna.

– Z punktu widzenia planu budowy sieci dróg w Polsce, mamy swoje analizy i prognozy, z których wynika, że dopiero po wybudowaniu całej S6 i OMT będziemy dokładnie wiedzieli, jak będzie rozprowadzał się ruch względem istniejącej obwodnicy. Ale według naszych prognoz po oddaniu do eksploatacji wspomnianych dróg natężenie ruchu w aglomeracji trójmiejskiej rozłoży się na nowe trasy, odciążając obwodnicę – zaznacza T. Żuchowski.

Bliżej realizacji jest Droga Czerwona wiodąca do portu w Gdyni. Pod koniec października 2022 r. podpisano umowę na wyznaczenie możliwego przebiegu trasy, a wiosną 2024 r. będzie można stworzyć optymalny plan jej budowy, tak aby prace inwestycyjne mogły ruszyć najpóźniej na przełomie lat 2026 i 2027. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, zostanie oddana do użytku w 2030 r. (więcej w „Namiarach na Morze i Handel” 01/2023).

PRZEZPiotr Frankowski
ŹRÓDŁONAMIARY Newsletter #243
Poprzedni artykułMarynarka zostaje w Somalii
Następny artykułCyfrowe bezpieczeństwo sektora morskiego