Stena stawia na metanol

Fot. stenaline.pl

Stena Line planuje konwersję dwóch promów ro-pax operujących między Wielką Brytanią a Irlandią – na zasilanie metanolem. Pierwsza jednostka szwedzkiego armatora przeszła taką przebudowę w 2015 r. Był to prom Stena Germanica, a prace wykonano w Gdańskiej Stoczni Remontowa.

Nowy projekt obejmie statki Stena Superfast VII i Stena Superfast VIII, zbudowane w 2001 r. przez Howaldtswerke-Deutsche Werft w Kilonii w Niemczech dla spółki zależnej Attica Group Superfast Ferries. Promy pływały później w barwach Tallinka, skąd w ramach czarteru trafiły do Steny i zostały wykupione w 2017 r. Każda jednostka zabiera na pokład 1300 pasażerów i 660 samochodów, prędkość maksymalna jednostek wynosi 23 w.

W wyniku modernizacji dwóch z czterech głównych silników Wärtsilä-Sulzer 12 ZAV40S na każdym statku zostaną przystosowane do zasilania metanolem wraz z MGO (Marine Gas Oil). Systemy bunkrowania, magazynowania, zasilania w paliwo i wspomagania statku również zostaną przystosowane do obsługi metanolu. Przebudowa planowana jest wstępnie na 2025 r. Ponadto Stena Line zamówiła w ubiegłym roku, w Chinach, dwa nowe statki ro-ro z napędem hybrydowym, które również będą zasilane metanolem. Jednostki mają wejść do eksploatacji jesienią 2025 r. i operować z portu w Belfaście.

PRZEZPiotr Frankowski
ŹRÓDŁONAMIARY Newsletter #277
Poprzedni artykułChińskie cyberincydenty
Następny artykułTransportowe zaplecze dużych portów