Green Future to pierwszy masowiec zasilany metanolem, w systemie dual fuel, który wszedł do eksploatacji w połowie maja br. Statek, będący własnością Kambara Kisen, pływa w czarterze NYK Bulk & Projects Carriers.
Jednostka została zbudowana w japońskiej stoczni Tsuneishi i opiera się na udanym projekcie masowca Aeroline Ultramax. Stocznia podkreśla, że odpowiednio dostosowała projekt, dodając duży zbiornik paliwa i zachowując jednocześnie dotychczasową ładowność. Metanol ma niższą gęstość, co wymaga większych zbiorników paliwa, a jako statek dwupaliwowy będzie miał również tradycyjne zbiorniki paliwa. Green Future ma 65,7 tys. t nośności i 199 m długości.
Dzięki wykorzystaniu metanolu statek będzie mógł zmniejszyć emisję tlenków azotu (NOx) o 80%, tlenków siarki (SOx) o 99% i dwutlenku węgla (CO2) o 10% w porównaniu z wykorzystaniem konwencjonalnego paliwa. Jest również przygotowany do wykorzystania zielonego metanolu (biometanolu lub e-metanolu), gdy stanie się on dostępny na skalę komercyjną.
Według DNV światowe zamówienia obejmują obecnie 53 masowce zasilane metanolem z łącznej liczby 369 jednostek, które będą użytkowały to paliwo. Mają one zostać dostarczone do 2030 r.