Tendencje rozwoju transportu drogowego w Polsce

autor: Siwakorn1933

Sytuacja makroekonomiczna w Europie znacząco wpłynęła na działalność transportową. Dane Komisji Europejskiej wskazują, że europejski wzrost PKB dla krajów Unii wyniósł w 2024 r. zaledwie 0,9% a dla państw strefy Euro – 0,8%, co wynikało to ze spadku popytu w wielu branżach kluczowych dla transportu drogowego. Dla przykładu, ważny dla gospodarki Niemiec przemysł motoryzacyjny odnotował stagnację. Ograniczyło to zapotrzebowanie na przewóz komponentów i gotowych pojazdów. W połowie 2024 r. ograniczyła działalność w Polsce m.in. branża budowlana, co wpłynęło na zmniejszenie przewozów materiałów dla niej. Sektor e-commerce i konsumpcja indywidualna utrzymały stabilny poziom, chociaż dynamika wzrostu była niższa niż w latach poprzednich.

Nawet niewielka poprawa europejskiej koniunktury miała być odczuwalna w polskiej branży TSL, z uwagi na dominację mikroprzedsiębiorstw, najszybciej reagujących na te zmiany. W opinii ekspertów pozytywnych zmian można było oczekiwać nie wcześniej niż w II kwartale 2025 r. Jednak wydaje się, że było to trudne do osiągnięcia, ponieważ kluczowym czynnikiem, w perspektywie krótkoterminowej, wpływającym na branżę transportową w Polsce jest koniunktura w Niemczech. Poprawa koniunktury oczekiwana była na przełomie lat 2024–2025. Jednak w 2024 r. PKB w Niemczech spadło o 0,2% w porównaniu z rokiem poprzednim. Podobnie w 2025 r. może utrzymać się dekoniunktura, ponieważ prognozę wzrostu PKB obniżono do 0,3%, co sprawi, że wyjście branży transportowej z kryzysu będzie utrudnione – Niemcy pozostają głównym partnerem handlowym Polski i kluczowym, międzynarodowym rynkiem polskich usług transportowych. Wartość eksportu do Niemiec spadła w 2024 r. o 3,9%, ale nadal wyniosła niemal 94,8 mld euro. Udział Niemiec w eksporcie zmniejszył się o 1,1 pkt proc. i wyniósł 27%. Przewidywany był spadek eksportu z Niemiec o 1% zarówno w 2024 r., jak i 2025 r. (więcej w „Namiarach na Morze i Handel” 10/2025).

PRZEZPiotr Frankowski
ŹRÓDŁONAMIARY Newsletter #301
Poprzedni artykułMorska potęga Rosji?
Następny artykułNamiary na Morze i Handel nr 10/2025