Dyskusje o Kanale Panamskim

autor: robnaw

Trwa konflikt o kontrolę nad terminalami w Kanale Panamskim. Kontroler generalny Panamy poinformował, że jego biuro złożyło pozwy sądowe, domagając się unieważnienia przedłużenia kontraktu z CK Hutchison z 2021 r. na kolejne 25 lat. To kolejny zwrot akcji w politycznych sporach, w których Donald Trump twierdzi, że Chiny kontrolują Kanał Panamski, podczas gdy rząd Panamy broni swojej suwerenności.

Anel Bolo Flores, kontroler generalny Panamy, wypowiedział się przeciwko przedłużeniu umowy z 2021 r. firmie Panama Ports Company, która w 90% należy do CK Hutchison. Rząd Panamy posiada 10% udziałów. W kwietniu br., pod presją Stanów Zjednoczonych, kontroler generalny poinformował, że jego biuro rozpoczyna audyt kontraktu i procesu jego odnowienia. A. B. Flores powiedział, że kontrakt był zły i godzący w interesy kraju. Nie ujawniając szczegółów audytu, stwierdził, że przedłużenie umowy zostało „źle wynegocjowane”, a kontrola wykazała „wiele nieprawidłowości”.

Z kolei CK Hutchison wydał w kwietniu br. oświadczenie, w którym stwierdził, że umowa jest „ważna, obowiązująca i zgodna ze wszystkimi wymogami prawnymi”. Podkreślił, że w 2020 r. Biuro kontrolera generalnego uznało, że firma „w znacznym stopniu przestrzegała klauzul i zobowiązań umowy koncesyjnej”, która została później certyfikowana w 2021 r. przez Panamski Urząd Morski.

Kontroler wielokrotnie wypowiadał się przeciwko procesowi prowadzonemu przez poprzedni rząd i twierdzi, że przedłużenie koncesji „nigdy nie zostało prawnie zatwierdzone”. Powołuje się na ulgi podatkowe i poprawki, które jego zdaniem kosztują Panamę nawet 1,3 mld USD utraconych dochodów. W związku z tym wniósł 2 pozwy do Sądu Najwyższego. Jeden z nich ma na celu uznanie przedłużenia za niezgodne z konstytucją, a drugi unieważnienie umowy.

Sporna jest również proponowana sprzedaż Panama Ports Company grupie inwestycyjnej kierowanej przez BlackRock i Terminal Investments Ltd, spółkę należącą do MSC. D. Trump chwalił tę umowę jako powrót Kanału Panamskiego pod kontrolę USA, ale pomysł ten spotkał się z silnym sprzeciwem Chin, które twierdzą, że jest to manipulacja ze strony Waszyngtonu, która zaszkodziłaby chińskiemu handlowi.

– Są to rozmowy o umowach wartych mld USD, które nie obejmują Panamy, prawowitego właściciela portów. Dlatego postanowiliśmy zadbać o nasze interesy – stwierdził A. B. Flores.

Umowa wstępna między Hutchison, BlackRock i TiL wygasła 27 lipca, ale Hutchison poinformował na początku sierpnia br., że rozmowy są kontynuowane. Firma poinformowała, że rozważa zaproszenie chińskiego inwestora, czyli Cosco, do dołączenia do konsorcjum, co jest postrzegane jako krok ratujący twarz chińskiego rządu. Ponadto zainteresowanie przejęciem części terminali CK Hutchison zainteresowane jest CMA CGM.

PRZEZPiotr Frankowski
ŹRÓDŁONAMIARY Newsletter #306
Poprzedni artykułTransLogistica Poland 2025. W stronę AI
Następny artykułPod presją unijnych sankcji