Nowe wyposażenie obowiązkowe

Zgodnie z nowymi przepisami zatwierdzonymi przez Unię Europejską w ramach wyposażenia obowiązkowego w nowych pojazdach będzie musiało pojawić się niemal 30 różnych funkcji lub systemów. Większość tych technologii będzie obowiązkowa od maja 2022 r. w nowych modelach (tych, które jeszcze nie zostały zaprojektowane), a od maja 2024 r. dla modeli już istniejących. Automatyczne ograniczenie prędkości (ISA) według szacunków może zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych na drogach UE o 20%. Systemy wymienione w rozporządzeniu to m.in. ostrzeganie o rozproszeniu kierowcy, inteligentny alarm cofania, zautomatyzowane hamowanie awaryjne, asystent pasa ruchu w sytuacjach awaryjnych, ułatwienie instalacji blokady alkoholowej i system awaryjnego ostrzegania o nagłym hamowaniu. Na wniosek Parlamentu wszystkie pojazdy będą wyposażone w rejestratory danych o zdarzeniach drogowych, które będą rejestrować krytyczne dane na kilka sekund przed wypadkiem. Urządzenia tego typu dostarczą istotnych informacji do analizy wypadków i umożliwią zmniejszenie ich liczby w przyszłości. Nowe przepisy poprawiają także wymogi w zakresie bezpieczeństwa biernego, w tym warunki testów zderzeniowych (przednich i bocznych), a także własności szyb przednich w celu zmniejszenia ryzyka poważnych obrażeń u pieszych i rowerzystów. Poprawione zostaną również zasady homologacji opon w zakresie testowania opon używanych.

Ciężarówki i autobusy będą musiały być zaprojektowane i budowane w taki sposób, aby użytkownicy dróg szczególnie narażeni na wypadki, tacy jak rowerzyści i piesi, byli bardziej widoczni dla kierowcy (tzw. widzenie bezpośrednie). Wszystkie duże pojazdy będą również wyposażone w zaawansowane funkcje ostrzegające kierowcę przed kolizjami z pieszymi i rowerzystami oraz system monitorowania martwego pola. Technologia widzenia bezpośredniego powinna wejść do użytku w listopadzie 2025 r. Wstępne porozumienie musi jeszcze zostać zatwierdzone przez Komitet Stałych Przedstawicieli (Coreper), Komisję Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów, a w dalszej kolejności projekt będzie poddany pod głosowanie w PE i do zatwierdzenia przez Radę UE.