W kierunku metanolu

Operator Stena Proman odebrał pierwszy tankowiec średniej klasy napędzany metanolem. Jednostka Stena Pro Patria, o nośności 50 tys. t, powstała w chińskiej stoczni Guangzhou Shipyard International Co.

Przy przewidywanym zużyciu paliwa na poziomie 12,5 tys. t metanolu rocznie, firma przewiduje, że statek zmniejszy emisję NOx o 60% oraz zmniejszy emisję CO2 w porównaniu z konwencjonalnymi paliwami żeglugowymi, jednocześnie eliminując lokalne zanieczyszczenia, w tym SOx. Jednostka została wyposażona w najnowszej generacji silniki dual fuel, technologię efektywności energetycznej, w tym stale kontrolowane spalanie czy generator wału energetycznego. Aerodynamiczne linie kadłuba o długości 610 stóp wraz z tymi technologiami dodatkowo pozwolą zmniejszą zużycie paliwa. Ponadto Stena Proman zwraca uwagę, że metanol jest już dostępny w ponad 100 portach na całym świecie, w tym we wszystkich głównych węzłach bunkrowania.

Statek jest pierwszym z sześciu tego typu tankowców, które będą obsługiwane niezależnie zarówno przez spółkę joint venture stworzoną przez Stena Bulk i Proman Shipping, jak i firmę Proman. Dwie kolejne jednostki, Stena Pro Marine i Stena Promise, mają być dostarczone jeszcze w tym roku.

PRZEZPiotr Frankowski
ŹRÓDŁONAMIARY Newsletter #229
Poprzedni artykułKontenerowy powrót do normalności?
Następny artykułWycieczkowiec na metanol