Ro-ro wciąż mocne

fot. T. Urbaniak

Szacuje się, że na początku 2023 r. światowa flota ro-ro obejmowała 920 jednostek, o łącznej linii ładunkowej 1,6 mln m oraz ponad 1500 promów ro-pax (Shippax Market 2023). Należy podkreślić, że dokładne oszacowanie całkowitej pojemności floty jest niemożliwe, ponieważ operatorzy w różny sposób podają dane swojej floty (np. całkowita długość linii ładunkowej, liczba pojazdów ciężarowych i osobowych, liczba jednostek ładunkowych).

W regionie bałtyckim serwisy ro-ro oferuje 24 operatorów, czyli ich liczba zmniejszyła się o dwóch przewoźników w porównaniu z rokiem poprzednim. W liczbie tej nie uwzględniono mniejszych przedsiębiorstw utrzymujących przeprawy promowe w rejonie Danii, Wysp Alandzkich oraz rosyjskiego przewoźnika obsługującego linię Petersburg–Kaliningrad.

Tradycyjnie od lat na rynku dominują tacy gracze jak: Finnlines, Stena Line, TT-Line, DFDS Seaways. Wśród operatorów funkcjonujących wyłącznie w segmencie cargo przodują Wallenius SOL i Transfennica.

Jednak towarowe obroty ro-ro w regionie Morza Bałtyckiego pozostają pod silnym wpływem otoczenia zewnętrznego. W miesiącach styczeń–luty przewieziono ok. 356 tys. jednostek frachtowych, o ok. 10% mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego, oraz 708 tys. t ładunków niezjednostkowanych – spadek o ok. 5%. Jedynie w przypadku samochodów osobowych (bez pojazdów prywatnych), których przewieziono 88 tys., nastąpił wzrost obrotów o ok. 13% (Finnlines Financial Review January–June 2023). Podobnie DFDS zanotował spadek obrotów ładunkowych, przy czym w I kwartale obroty zmniejszyły się o 19,7%, a w II kwartale o 19,5 % w porównaniu z analogicznymi okresami 2022 r. (DFDS, Raport Q1 2023, Raport Q2 2023). Spadki obrotów są wynikiem słabszej aktywności gospodarczej państw regionu, których część, według danych Eurostatu zanotowała spadek PKB w I półroczu br., inflacji oraz wojny w Ukrainie.

Z kolei największym pod względem obrotów europejskim portem, przez który przechodzą ładunki ro-ro, jest Travemünde, które ma do dyspozycji cztery terminale. Największy Skandinavienkai obsługuje połączenia promowe: TT-Line do Trelleborga, Finnlines do Helsinek oraz Stena Line do Liepaja i Nordo Link do Malmö. Drugim w kolejności jest Trelleborg, największy port promowy w Szwecji. Głównym klientem portu jest TT-Line z połączeniami do Travemünde, Rostocku, Świnoujścia, Kłajpedy

Jeśli chodzi o Polskę, to najwyższe obroty cargo notuje Świnoujście, które obsłużyło ponad 515 tys. jednostek frachtowych, jednak ruch towarowy zmniejszył się o 3,4% w porównaniu z 2021 r. Przeładunki w Gdyni osiągnęły poziom 318 tys. jednostek i wzrosły o 7% r/r, m.in. dzięki zwiększeniu przez Finnlines w tym okresie liczby odejść i eksploatacji dwóch statków na linii do Hanko. W Gdańsku natomiast nastąpił niewielki spadek ruchu, o 0,5% (więcej w „Namiarach na Morze i Handel” 22/2023).

PRZEZPiotr Frankowski
ŹRÓDŁONAMIARY Newsletter #264
Poprzedni artykułPortowe zasilanie z lądu
Następny artykułVestas wchodzi do gry