Polskie terminale promowe i nabrzeża ro-ro przygotowują się do lepszej koniunktury. W Świnoujściu rozpocznie się wkrótce (już druga w ostatnich latach) rozbudowa terminalu promowego, a na terenie OT Port Gdynia planowana jest inwestycja, która zwiększy możliwości obsługi ładunków ro-ro. Niemal wszystkie obiekty są już teraz gotowe do obsługi dodatkowych połączeń.

Terminal w Świnoujściu

Największy ruch panuje w Terminalu Promowym Świnoujście, którego głównym udziałowcem jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Aktualnie oferuje on 5 stanowisk promowych i po zakończonej jesienią 2023 r. inwestycji jest w stanie przyjmować także promy o długości przekraczającej 270 m (umożliwia to linia cumownicza, która powstała po połączeniu dawnego stanowiska nr 6 ze stanowiskiem nr 5). Celem tego projektu, o wartości 185 mln zł, było przystosowanie infrastruktury terminalu do obsługi transportu intermodalnego. Efektem pracy była także przebudowa rampy przeładunkowej do lepszych parametrów technicznych (teraz ma 35 m szerokość 180 t nośności), modernizacja i budowa nowych torów kolejowych, przebudowa placów postojowych i budowa nowego placu, który pomieści 170 naczep intermodalnych. Jeszcze innym efektem inwestycji była budowa estakady nad stacją kolejową Świnoujście, której celem jest komunikacja zaplecza z terenem terminalu. W ramach ostatniej inwestycji na jego terenie pojawił się także system zasilania lądowego OPS. Pod koniec marca 2025 r. urządzenie ma zostać udostępnione armatorom.


Dostęp do dalszej treści jest ograniczony tylko dla prenumeratorów. Zaloguj się lub zarejstruj przy użyciu kodu zaproszenia, który otrzymałeś/otrzymasz wraz z prenumeratą.

Mam już konto
   
Nie mam konta
*Required field
PRZEZGrzegorz Bryszewski
ŹRÓDŁONamiary na Morze i Handel4/2025
Poprzedni artykułBałtycka konkurencja
Następny artykułBałtyckie inwestycje promowe