Cyberprzestępczość to ogromny i stale rosnący biznes, a szacowane zyski z operacji cyberprzestępców w 2025 r. sięgną 12 bln USD. To także coraz częściej broń totalitarnych reżimów. Branża morska jest szczególnie wrażliwa na działania cyberprzestępców, ponieważ jej destabilizacja ma zauważalny i dotkliwy wpływ na funkcjonowanie zachodnich społeczeństw. W 2023 r. ok. 43,9% wartości eksportu z Unii Europejskiej i 62% wartości importu z krajów spoza UE było realizowane drogą morską. Również podwodna infrastruktura ma kluczowe znaczenie, choćby dla telekomunikacji międzykontynentalnej oraz transportu energii i węglowodorów. Ze względu na jej znaczenie dla gospodarek i społeczeństw branża morska jest więc atrakcyjnym celem dla cyberprzestępców, cyberterrorystów i cyberszpiegów.
Brakuje wiarygodnych i kompletnych statystyk incydentów cyberbezpieczeństwa w branży morskiej, co wynika w dużej mierze z niechęci dotkniętych nimi firm do ich ujawniania w obawie przed utratą zaufania. Według Europejskiego Repozytorium Cyberincydentów, w latach 2023–2024 na całym świecie doszło do ok. 1,4 tys. cyberataków, z czego ponad połowa była wymierzona w infrastrukturę krytyczną, w tym porty morskie. Wszystkie dostępne źródła wskazują na ogromny wzrost liczby tego typu incydentów od 2022 r. i utrzymujący się od tego czasu silny trend wzrostowy. Nie jest to zaskakujące – za zdecydowaną większością tych ataków stoją Rosja, Chiny, Korea Północna i Iran.
Dostęp do dalszej treści jest ograniczony tylko dla prenumeratorów. Zaloguj się lub zarejstruj przy użyciu kodu zaproszenia, który otrzymałeś/otrzymasz wraz z prenumeratą.